09 september 2011

Släkttorpinventering i Torp.

Då är jag hemma igen efter en helt fantastisk dag i Valbo-Ryr, Ellenö och Färgelanda. Lennart hade lyckats lägga upp en idealisk färdplan från Torps köpcenter till Torps församling. Dessutom hade han engagerat Tommy och Anita, Margareta och Ove som förutom hjälp i torpvisning och släktforskning även bjöd på lekamlig spis av yttersta rang. Ibland när jag är riktigt självgod tycker jag att jag uträttat en hel del inom släktforskningen, men nu måste jag konstatera att det som återstår att få på pränt vida överstiger det som hittills uträttats. Men nog sorterades ryckbara trådar ut på ett fantastiskt sätt igår. Tommy tog oss bl a med till det gamla torpet Hultet som var helt uppslukat av skog och endast gjorde sig påmint genom stengrund- och källarrester men dessutom var utmärkt med en skylt av Hembygdsföreningen. Många bilder blev det trots att jag lyckades missa att fota tre av ciceronerna. Jag ber om ursäkt men det ger mig ju ytterligare en orsak att återuppleva dagen snart igen. Kul var det att se Stabbered där Lisa Kajsa föddes. Det var en krutgumma det. Jag minns hur hon satt och rökte i en kritpipa när jag var fem år. Ytterligare en av dagens höjdpunkter var när vi på hemvägen lyckades leta upp skogsvägen som ledde till gården varifrån det var ytterligare minst tio minuters promenad genom skogen till min morbrors gård. Snacka om skolväg för kusinerna och hur tog man sig fram på vintern?

1 kommentar:

Solnasnackar´n sa...

Upplevelserik Dalslandsresa. Intressant att återvända till rötterna.