24 oktober 2014

Samhällsbyggande.


Jag sitter här och funderar över eftervalsdebatten. Är det så att svenskarna bara är egoister eller är de flesta som jag. Jag har en hyfsad inkomst och betalar skatten för denna med glädje. Själva tanken med att bilda samhälle är väl att vi skall hjälpa varandra efter förmåga. Att det för 2013 blev 50-tusen i restskatt är inte mycket att säga om. Jag hade ju betalt in för lite. I dag läser jag på nätet att det är för bedrövligt att avdragsrätten för gåvor avskaffas och då undrar jag, skänker man bort pengar för att få skatteavdrag? Mumien och jag ger i tysthet bidrag både till det ena och det andra men har aldrig yrkat avdrag för det trots att vi hade haft möjlighet. Nej, jag tror att de flesta svenskar vill vara solidariska med såväl våra ursprungsmedborgare som de som flyttat till vårt land av olika orsaker. Bygg samhället med solidaritet och strunta i egoismen!

Inga kommentarer: