10 augusti 2011

Rundat tak.


I dag har jag haft besök av gamla kompisar från Uddevalla. När vi gick runt och tittade på hur vi lyckats med restaureringen av vårt gamla hus från 1818 kom vi att diskutera taket i det rum som numera är mitt arbetsrum. Det har snedtak men ändå inte eftersom det är avrundat. Jag berättade för dem att jag var i hemygdsföreningens stuga i söndags och upptäckte att flera rum i övervåningen hade samma takavrundning. Jag har aldrig sett en sådan lösning i de gamla hus jag varit i tidigare. Det är nog byggt av antroposofer skojade en av kamraterna. De vill nämligen ha rundningar i rum för att förstärka energifälten. Tanken var god men Rudolf Steiner grundade ju inte sin filosofi innan början av 1900-talet men kanske fanns det liknande tankar långt tidigare. Hur som helst hade vi en trevlig dag och jag är nu just nu uppfylld av goda energier.

1 kommentar:

Solnasnackar´n sa...

..av goda energier och från stantårta