03 februari 2010

Sista gången på länge.










I dag rundar jag av skrivandet om amerikaresan. Jag har tidigare skrivit om Palm Springs, Jerome, Flagstaff, Grand Canyon, Yosemite, San Francisco, Universal Sudios, 4:e juli, Rose Bowl, Jordbävning, Watts och Disneyland. Vad jag inte skrivit är mycket, mycket mer, med Vasaorden, Hoover Dam och Las Vegas i spetsen.
Husägare i Glendale hade ålagts att sätta ut skunkfällor för att få bukt med en befarad rabiessmitta. June hade fått fem skunkar på sin lott och under vår vistelse där så fångades den tredje. Då blev det att ringa till hälsovårdsnämnden som kom och dödade den och tog hand om borttransporten. Här luktar skunk sa sönerna.
Jag måste också nämna Sea World i San Diego. Vad som imponerade mindre var San Diego Zoo, denna mönsteranläggning som jag hört så mycket talas om. Jag säger diplomatiskt, i inget annat land har djurparksdjur det bättre än i Sverige. Men djur skall inte vara i parker utan i frihet.
Många tokiga idéer slår man mynt av och en av dem var filmmagnaten Howard Hughes enorma flygplan, Spruce Goose, som skulle förstärka amerikanernas krigsmakt men inte kom högre än tjugo meter upp i luften. Sedan dess har den stått på museet i Long Beach. Det får plats en Boeing 747 under varje vinge. I samma anläggning ligger det gamla passagerarfartyget Queen Mary som hotell och där var det en upplevelse att strosa omkring. Jag blev visad till baren av Winston Churchill som lovade gratis buffé och jazzkonsert. Det blev det också. Amerikaner är verkligen experter på att göra show av det mesta och ibland trodde jag att varenda guide eller värd var utbildade på Dramaten. För ytterligare bilder se gärna mina webalbum på Picasa.

Inga kommentarer: