19 februari 2013

Det som göms i snö kommer fram i tö..............

Eller, det som sparas i kartonger tar många år att upptäcka. Jag har en låda som jag sparat sedan fadern avled 1994. Där finns dokument, foton, anteckningar och andra saker som jag skulle inventera sedan. Här om dagen ägnade jag mig åt besiktning av två kameror som låg i lådan. En gammal  lådkamera, Coronet, som jag googlade på och fann ett visst intresse för i Canada. Där fanns flera till salu får mellan 50 och 100 Canadadollar. I Sverige är den inte värd mer än en 50-lapp. Tror jag! Mer intressant var Voigtländern som är inköpt i mitten av 50-talet och har producerat de 400 DIA-bilder som jag har scannat av och delvis publicerat. En del Uddevallamotiv gav jag till Gunnar Klasson för några år sedan och de finns på Uddevallabloggen. Där har andra kopierat och lagt in på Uddevallabilder och "Du vet att du är från Uddevalla" så de har fått den spridning de förtjänar. En del är riktigt bra! Men det jag tänkte berätta var att i sistnämnda kamera satt en film med tjugofyra bilder. Jag ringde en framkallningsfirma och frågade om det går att göra kort av en så långlagrad film. De sa att det kan lyckas så nu har jag beställt en framkallningspåse och sedan får vi se om det blir något resultat. Jag återkommer i ärendet.

3 kommentarer:

Solnasnackar´n sa...

Min Voigtländer Vitomatic II försökte jag sälja på en kamerauktion får några år sedan, men intresset var 0, så det blev inte något tillskott till förmögenheten.
Var alla mina diabilder finns i dag är en gåta - möjligen har de kastats av föräldrarna sedan sonen visat ointresse att ta hand om dem.
Det tycker han ( d v s jag) i dag är mycket tråkigt.

Anonym sa...

Spännande att vänta på framkallningsresultatet. Hoppas att det blir lyckat och att fotografen ev. kan bidraga med ytterligare foton från gamla Uddevalla.

rolf ohlson

Lae i Nordtorp sa...

Som jag skrev fick jag över 400 Dias efter pappa. Mumien och jag har över 7000 så för några år sedan köpte jag
en fotoskrivare och scanner av märket HP. Det gick att kopiera 16 bilder i stöten, men ni förstår att det tar evigheter innan
allt är klart. När vi sedan bytte från Windows XP till Windows 7 så var inte Scannern kompatibel. Det har lett till inaktivitet
på kopieringsfronten. Här om dagen var vi inne på Media Markt i Borås och fick tips om hur vi skall lösa problemet så jag jobbar
på det. Apropå dina försvunna bilder så lider jag med dig för foton ger både minnet och sådant som man hört berättas en kick!
Vid en av våra första Österrikeresor tog vi sju stycken 36 bilds DIA-rullar men fick endast sex tillbaka efter framkallning.
Den som saknades var från en katolsk procession och händelser runt omkring. För att ta nya likadana bilder måste du vara där på
en viss datum. Dagen kallades Frohleichnam och infaller i början av juni. De bilder vi fick tillbaka var alla av det slaget att
man skulle kunna tagit dem när som helst. Hoppas du är bättre från influensan och att solen lyser lika klart som den gör här
för en gångs skull. Temperaturen kan vi inte konkurrera med men solpanelerna ger varmvatten en sådan här dag även om
temperaturen ligger under noll.