29 augusti 2014

Låg nivå på valrörelsen

Jag undrar om man vinner några val genom att ständigt tjata om hur dåligt det kommer att bli om någon annan vinner? Alliansen leder i denna gren men det finns fler som behöver skärpa sig. Mediafolket har dessutom fullt upp med att sätta ihop en regering innan väljarna har sagt sitt. Om det finns en allians och ett rödgrönt block då behöver vi ju inte partierna? Då räcker det väl med två stora partier och en handfull ytterlighetspartier? Men jag tror inte väljarna är så korkade att de gå på det. Låt oss nu i lugn och ro få gå och rösta på det parti som var och en tror är bäst. Efter valet är det bra om alla partier tar sitt ansvar att driva Sverige i en riktning som gynnar medborgarna och inte på sandlådenivå motsätta sig alla försök till regeringsbildning som därmed drar undan mattan för en lämplig kandidat. Faktum är att de flesta som svarat i Valkompassen kan se att det finns frågor där man sympatiserar med flera andra partier än det som man normalt anser är bäst. Allt talar alltså för att en minoritetsregering kan och bör söka stöd hos olika partier i olika frågor.

2 kommentarer:

Solnasnackar´n sa...

Årets valrörelse den tristaste jag varit med om. Inga visioner, inga omtumlande reformer, nej bara personagrepp, "lögner", anklagelser och annat otyg.
De tidigare valen, från 1900-talet och bakåt, upplever jag som rakare och justare och ur väljarsynpunkt politiskt intressanta.
Det finns tyvärr inte mycket i 2014 års val som får mig artt bli engagerad...
Jag tror valets spinndoktorer har valt fel stragegier åt partierna.

Lae i Nordtorp sa...

Tack Loa för att jag inte är ensam om min åsikt. Inte ens aktiva politiker som jag är kompis med på Facebook har sagt något. Det är väl inte politiskt korrekt men jag tycker att de skall ta in vad deras väljare tycker. Men det kanske är flera partier som tar min röst alldeles för självklart.