17 november 2014

17 november 1995

17 november 1995 minns jag helt klart. Jag jobbade i Göteborg då och skulle åka hem någon gång vid nittontiden. Jag hade breda radialsommardäck och tog mig ganska enkelt till Kallebäck. Jag insåg att det var kaos i backen och svängde ner mot Mölndal körde genom stan och ut på E3. Det gick ganska bra men var lite slängigt. När jag kört förbi Partille och kom fram till uppförsbacken med en tunnel på toppen såg jag att det stod både person- och lastbilar på tvären men det var plats mellan de. Jag tog ett snabbt beslut, så hög fart som möjligt för att kryssa mellan bilarna. Så låg fart som möjligt för att inte få sladd. Jag kom emellan men kände hur det började slira. Skulle jag bli först i karavanen som inte kommit upp. Nej, jag klarade mig och kom i knapp styrfart in i tunneln där det var lite grepp för däcken. Resten av vägen till Alingsås var en nervpärs men på något sätt klarade jag mig. Jag stannade vid Maxi och ställde mig vid en levarantörsinfart under tak och tog en cigarett. Benen skakade och jag insåg att det var ingen återvändo. Vägen till Borås var helt tom men något större fordon hade kört alldeles nyss så jag hade ett spår att åka i. Ju närmare Borås jag kom ju mer snö var det och hade jag inte haft spår att åka i hade jag fastnat. Jag klarade mig på något sätt, antagligen mina skyddsänglar som vanligt! Jag var hemma 23.30 och att åka till Göteborg dagen därpå var inte att tänka på. Hade jag varit smart hade jag naturligtvis tagit in på hotell i stan. Till historien hör att detta var sista tiden innan Telia skulle slaktas så det var ju en nervös tid. Skulle man ha ett jobb efter nyår. På fredagen när jag som sagt arbetade hemifrån fick jag erbjudande om ett jobb som jag tackade ja till. Sen ville man inte ha mig men då ringde det från annat håll och jag tackade ja till det också. Då ringde den förste och sa att det blivit ett missförstånd. Jag tackade nej och sedan föll det sig ju så att jag blev regionchef på Telia Division Personalförsörjning och då fick jag tacka nej även till det andra erbjudandet. Om det var ett bra beslut kan vi fundera på men idag betalas min pension av Tieto Enator och det är jag tacksam för.

Inga kommentarer: