23 april 2008

I otakt med tiden

I går blev det inte något skrivet. Det berodde inte på att jag var lat, nej jag var flitigare än på länge med utomhussysslor och matlagning. Efter det att hustrun kommit hem och ätit av min kantarellomelett hade jag tänkt skriva lite. Men då skulle hon svara på myndighetsbrev, det tog hela kvällen och vi har ju bara en dator. Kommer ni ihåg de vita julrosorna vi hade i rabatten i julas? De har blommat färdigt men nu är det en vinröd som som är som finast. De böjer sig av sin egen tyngd, så det vackraste är neråt. Då tog min kanonfotograf till hustru fram en gammal spegel som lades under blommorna och sedan tog hon helt enkelt kortet i spegeln. Här är resultatet. I ängen hittade jag minipåskliljor som hade flyttat ihop med stora vitsippor. Jag vill gärna muntra upp er med den bilden också.I dessa tider när man läser om DNA-banker och fingeravtrycksregister i var och varannan tidning så får man ju intrycket att det enbart finns register över de som är dömda för brott. Men jag är helt säker på att när jag gjorde rekrytutbildningen i Karlskrona 1965 fick alla lämna fingeravtryck. Var det enbart för flottans stora nöje eller finns dessa register bevarade? Om de finns kunde ju ÖB samarbeta med polisen istället för med NATO så kanske vi kunde lösa ett och annat gammalt brott genom samkörning och genom att ha ett visst överseende med den personliga integriteten. Men det är politikernas bord och då tar det tid.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Buigar mig av vördnad inför uppfinningsrikedomen rörande "spegelbilden". Det sättet att fotografera hade jag aldrig kunnat räkna ut, mmen skall nogsamt komma ihåg.

Anonym sa...

Ursäkta att kommentaren ovan blev lite konstigt stavad. "Halkade" på tangenterna.

Solnasnackar´n sa...

Svensk vår är ganska vacker, eller hur?