21 december 2007

Mot ljusare tider

I morgon infaller vintersolståndet. En gång om året, vid vintersolståndet, lyser solen ända in till altaret i New-grange.
Newgrange på Irland är en gravhög från stenåldern. Den byggdes för 5 500 år sedan och är därmed 1 000 år äldre än Stonehenge och mer än 600 år åldre än pyramiderna.
Den drygt 20 meter långa gången inne i graven är trång och låg. Ändå är luften torr och frisk. Under tusentals år har människor kommit hit för att be och offra.

Här i Nordtorp har vi en källare som har en högst märklig placering. Den ligger på den högsta punkten runt gården. Källare brukar ju ligga mer skyddade för väder och vind. När jag använder mina pekare blir utslagen tvärs emot de jag får på andra ställen. När jag använde pekarna i Newgrange var utslagen som vid källaren. Kan någon förklara det??

2 kommentarer:

Anonym sa...

Där var jag med!
Även vid sommarsolståndet inträffar detta fenomen.
Vår källare är säkert en gammal kultplats , man känner ju hysteriska vingslag (en urgammal rolighet) där.
Tror du att Sessan kände något?
Anonym

Lae i Nordtorp sa...

Hej anonym! Kul att du kände igen Sessan.
Jag har hört att det gällde midsommar också,men jag kan inte finna det i några källfakta. Jag läste nyss en irländsk hemsida där man frågade sig varför göra så mycket jobb för att få ljus 15 minuter/dag i en knapp vecka.Googgla på ordet Newgrange så hittar du många intressanta artiklar och foton.
Jag är övertygad om att källaren är en gammal kultplats. Det var den ju i alla fall på 70-talet