29 juli 2011

Huvudstadsturnén avslutad.

Förr i tiden missade jag sällan en travtävling. Speciellt inte under Stockholm--Haningeåren. Då var det Solvalla tisdag, torsdag varannan vecka och onsdag varannan. Dessutom hade jag förmånen att få kuska land och rike runt med svåger och svägerska för att följa Fay Topline under hennes härjningar i första hälften av 1990-talet. Kommer ni ihåg när hon spräckte Ina Scots vinstrad om 31 segrar, på Mantorp en vårkväll 1994? Fay Topline finns inte längre med oss, men hennes avkommor har börjat göra avtryck i vinnarstatistiken. Gamla gubbar orkar heller inte åka runt som förr men intresset växte när Famous Fayline vann i fredags på Axevalla och jag fick höra att både Credit Fayline och Handsome Fayline skulle starta på Valla i Onsdags. Både Sollentunaborna och Jakobsbergarna har tjatat på mig länge att jag skulle komma upp och ha lite trevligt på egen hand. Sagt och gjort, jag bokade flyg till Arlanda och Kent kom och hämtade mig. Att det var Kent och Birgittas bröllopsdag förstärkte ju feststämningen lite extra. Kanonväder, rosévin på balkongen och förberedelse av V-64spelet gjorde att vi var på topp när vi via Sundbyberg vid halv sextiden anlände till travmetropolen vid Bällstaån. Stallbesök hos både Credit och Handsome och en massa nya bekantskaper från Värmland och Norrbotten. Credit var vackrare än någon av de bilder jag sett och Tränaren Magnus Jakobsson full av optimism inför övningarna. Även Handsome är en vacker häst med ett rörelsemönster som imponerar. Utgångsläget var dåligt men platschans fullt realistisk. Nu blev det en sjätteplats efter ett par fula utbrytningar på upploppet men såväl kusk- som hästprestationen var mer än godkända. I Credits lopp gjorde sig inte Magnus någon brådska ut, han avvaktade i fjärde ytter och avancerade till dödens ett och ett halvt varv kvar och där låg han. Mumlet antydde att publiken trodde det skull bli en för tung resa och några hade redan räknat in förlusten när hästen själv började trycka på ordentligt i sista sväng. Magnus satt och finåkte medan Erik Adielsson jobbade och slet med favoriten Cadeau. Credit vann enkelt och en av våra spikar gick in. Efter segerdefileringen körde Magnus förbi där vi satt och kastade sina blommor till Birgitta som alltså fick ytterligare uppmärksamhet på den 38-åriga bröllopsdagen. Efter att Erik bränt med vår andra spik kunde vi räkna in en femma och 13 fyror. Tillsammans med vinnarna räckte det mer än väl till resa och öl. Tillbaka i Jakan skålade vi för brudparet i Tysk sekt som inköptes vid förra årets Wismarresa. Därefter var det skönt för oss äldre att krypa ner i sänghalmen och invänta morgondagens övningar. Halv tio kom Matilda och Andreas och hämtade mig och vi åkte till Waxholm och besiktigade kastellet och hade det skönt i det underbara vädret. Dessutom hann vi med ett besök på ONOFF för att fynda en telefon och laptop till mig men det var för sent. allt var slut. Men jag fick i alla fall en heldag med Matilda och Andreas och även en stund med Maria när hon kom hem från jobbet. Andreas lagade köttfärsgryta och sedan bar det raskt i väg till Bromma och hemresa med Malmö Aviation. Tänk vad man hinner med. Under tiden hade Mumien rensat land och varit på slåttergille i Hembygdsstugan så gissa om vi hade mycket att prata om när hon hämtat mig på Landvetter. Men kameran hade jag inte med, tyvärr.

2 kommentarer:

Anonym sa...

En så lång och läsvärd epistel!
Glad att du haft det så trevligt!

Solnasnackar´n sa...

Att du hade trevligt går inte att misstolka.