20 februari 2012

Kostar det något?

Knalle från Kind
Efter många år i Knalledonien har jag lärt mig att hålla i tillgångarna. Det är inte på de små inkomsterna man blir rik på utan genom att inte ha några utgifter. En sann Boråsare frågar aldrig vad något kostar utan säger "Kôstar de nå´t ?" Om svaret blir att det gör det då kommer nästa fråga "och vad skall jag betala?" Nu har jag i ärlighetens namn inte lyckats så där jättebra med att bli rik men igår och idag har det klirrat till lite. I går klippte Mumien mig i både skägg och hår och lite i ena örat. Snyggt blev det, minimal blodutgjutelse och jag sparade säkert 500 SEK. Så idag när jag skulle åka in till Gubbdagiset och köpa en slipmaskin så lade höger vindrutetorkare ner verksamheten på Forden. Eftersom den skall besiktigas på måndag och jag misstänkte att den inte skulle godkännas med bara en torkare fram körde jag in på en verkstad vars tjänster vi brukar nyttja oss av till den något modernare bilen och frågade "vad behöver göras och kostar det nå`t ?" Du får byta hela listen som håller upp torkarna och annat krafs för det är ett paket, 1890 SEK plus arbetet går det på. Då säljer jag bilen istället sa jag och tänkte att det brukar Kjell, Mumiens kusin, kunna fixa med en användbar del på skroten och laga billigt. Men hans verkstad var semesterstängd ända fram till fjärde mars. Då tröt min energi och jag uträttade i stället övriga uppdrag och åkte hem. Väl där lyfte jag på motorhuven och tittade in. Jag hittade felet direkt och efter en enkel tångtryckning fungerade torkarna som om det aldrig hade varit något problem. Där tjänade jag ju en tretusen till så man kan ju säga att mitt stadsbesök gick med vinst idag. Och tänk så förvånad Mumien skall bli att jag kom ihåg att köpa en slipmaskin och dessutom har sparat pengar. Och en framtida ickeutgift blir det ju när jag slipar och lackar i trappan. Det blir väl inte skattepliktigt för jag får väl varken jobb- eller RUTavdrag heller.                       

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du ä för redi!!!!

rolf ohlson sa...

Bra sås reder sig själv..för att travestera någon gammal kokbok eller nå´t.

Solnasnackar´n sa...

Duktig Lae!

Lae i Nordtorp sa...

Mycket har jag fuskat med genom åren men bilar är inte riktigt min grej. Men ibland skall man ha tur. Det har inte Famous som nu fick bakspår för, tror jag, femte gången i rad på V-75.