28 januari 2014

Kitzbühel och Hahnenkammrennen.

Hahnenkammrennen har utövat en lockelse på mig sedan tidigt sextiotal. Det är inte många störtlopp som jag missat genom åren. I lördags såg jag den här stiliga startplasen.
Så där såg det inte ut förr tänkte jag och började leta i Diabildskåpet. men vilket år kan det ha varit. Jo 1984 var hela familjen där och smakade på hur det kändes att stå i startfållan i världens tuffaste störtlopp. Trettio år sedan!!!!!!!!!!!
Starten
Det man ser är ungefär femtio meter ned där spåret korsar en väg. Därefter en avgrund! Flyttar man sig till bryggan som hyser TV-kameran och är uppbygd vid vägen så ser man svängen in i Mausfalle och undrar hur någon levande person kommer på idén att kasta sig utför här.
Mausfalle
Banrekordet var på den tiden 1.57,20 och innehades av Österrikaren Harti Weirather. Han har en dotter som åker i den alpina världscupen idag Tina Weirahter men tävlar för Liechtenstein.
Rekordskylt

I år gick det inte så fort då man hade en något annorlunda bansträckning som inte gav samma farter.
Från linbanan
 
Från linbanan

 

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jättefina foton Lae!

/Tobias

Stig L. sa...

Fina bilder,men lite dåligt före

Lae i Nordtorp sa...

Österrike på sommaren kan betyda regn i 14 dagar eller sol ännu längre. Vädret är som man säger nyckfullt. Nu snöar det i alperna men här i nordtorp har vi inte ens marktäckning av det vita.

Solnasnackar´n sa...

Fifina bilder, Lae.
Jag skrev en bra löpsedelsrubrik för TV-Aktuellt någon gång på 70-talet. Kåre Nyblom läste:
Klammer klarade
svängen i Wengen.
Du kanske såg den sändningen?

Lae i Nordtorp sa...

Jag tror det. Jag kände i alla fall igen uttrycket. Igår var vi på berättarafton i Uddevalla. Idag ligger jag med 38,5 graders feber och luftvägsinfektion.

Lae i Nordtorp sa...

Utanför Borås ligger två småorter Vänga OCH tämta. Då säger folhumorn "I Vänga där får du svänga och i Tämta där har du inget att hämta."

Anonym sa...

Har sett backen nerifrån (på sommaren). Det räckte!!! Huu.
Hoppasfebern ger sig snabbt! God bättring.
rolf ohlson