23 mars 2014

Svavel och körsbär.

Den minnesgode erinrar sig säkert att jag för några år sedan skrev om en vacker ticka som jag aldrig sett förut.
 Den hade förirrat sig till det vackra körsbärsträdet som står mittemot motionsspårsingången. Läsarna hjälpte till och svampen kunde identifieras som svavelticka. En art som företrädesvis lever på bok och liknande träd i södra Sverige.

 Jag förstod att tickan inte var bra för trädet i all synnerhet som det hade lite andra skavanker. Därför har jag tagit bort alla efterföljande svampar men ändå har det dött en del av trädet varje år. I år tog vi det tunga beslutet att såga ner trädet. Nordtorp blev en attraktion fattigare men när det var nersågat kunde vi konstatera att det var ruttet i nederdelen och säkert en decimeterbred ränna i mitten. Några friska grenar fanns det högst upp. Jag tog in ett antal och nu blommar körsbären på köksbordet. Resten blir ved i någons spis och ris till påskelden. I övrigt har vi varit i Lundsbrunn på årsmöte med Televeteranerna och därefter fått fortsatt ögonbehandling.

Inga kommentarer: