28 juli 2014

Slåttergille i Hembygdsstugan.

Idag har den årliga slåttern vid Hembygdsgården avverkats. Elva energiska volontärer ställde upp och slog med både lie och maskin. Det är inte många som behärskar att slå med lie längre men Mumien är en överdängare i denna gren. Borås Tidning kom och gjorde reportage och även undertecknad fick komma till tals. Jag tog på mig expertminen och berättade om sådant som jag själv fått mig berättat. T ex att det är lättare och slå när det är lite fuktigt som i morgondagg. Därefter följde traditionsenligt mannagrynspudding och ostkaka som Anne-Marie och Sonja dukade fram. Mums-mums och ett hjärtligt tack. Här följer några bilder från de tappras arbete men jag tog även med ett kort på Hembygdsstugan så att ni kan se hur stuprännan går ut en meter längre än taket. På så sätt slipper man stuprör. Stuprännan är förresten handgjord av en trädstam.











Här pustas det ut efter ett gott arbete

1 kommentar:

Anonym sa...

Behöver inte damerna pusta ut?
De är verkligen ett segt släkte , de ordnar väl med förtäringen efter gammal sed!