12 december 2010

Grön värme.













I går var vi uppe på taket och sopade av solpanelerna så högt vi nådde. Sedan kom det naturligtvis mer snö. I dag är det 8 kallgrader ute men den minst snöiga halvan av panelen ger ändå 24 vämegrader ner till systemet. Det är lika varmt som Madeira i onsdags så jag är djupt imponerad av vår installation. Det skall bli intressant att se hur mycket el luftvärmepumpen förbrukar i vinter men totalt sett är jag redan nu klar över att det blir billigare än förr.

Under tiden jag skrev dessa rader har Mumien hämtat en julgran i skogen. Säkert en som skulle stått kvar om skogsinspektören fått bestämma. Men visst var det en bedrift av henne och ibland är det bra med skidspår. Det blir hårt mellan spåren och bredvid där de sätter stavarna går det alldeles utmärkt att gå utan att förstöra spåren.

7 kommentarer:

rolf ohlson sa...

Solpaneler verkar vara verkligt bra. Har alltid undrat hur de fungerar med värmeåtergivningen vinterid. Uppenbarligen en god investering. Om det är mulet... funkar det då också?
En som inget vet.

Anonym sa...

Heder åt folk som går bredvid skidspåren!
Sagt av en som visserligen slutat åka skidor (troligen).

Lae i Nordtorp sa...

Rolf!
Under perioden november till februari när dagarna är korta är utbytet klent. Det hinner ju inte upp i temperatur innan solen försvinner igen. Snön är ju också ett problem. Men när det är mulet på sommaren fungerar det även om effekten inte blir lika hög. Men en bra investering tror jag nog att det är.
Anonym!
Jag har också upptäckt att man kan bryta sönder sig utan att åka skidor så det gör jag inte heller. Men att visa hänsyn borde vi göra på många fler ställen än i skidspåren.

Magnus sa...

Vad roligt att det verkar fungera hos er! Jag är nyfiken på hur temperaturen står sig i torpet nu när det har varit så här kalt?

Lae i Nordtorp sa...

Magnus!
Gott och varmt har vi. Men fortfarande vet vi inte vilka termostater som styr vilka golv. Det verkar som några styr flera kretsar. Braskaminen fungerar som den inte var gjord för något annat än att elda i och se snygg ut.

Mumien sa...

Magnus!
När Lae eldar på som värst är det riktigt kôvet ska jag säga. 27 plusgrader är inte ovanligt och katterna njuter på mattan framför kaminen, blommorna slokar och alla varma tröjor är skänkta till dom som bättre behöver dom.

Anonym sa...

Skänk inte bort alla tröjor!
Somrarna utomhus kan man ibland kalla kalla.