30 december 2010

Två av faderns modellbåtar.




Jag vill gärna visa upp några av båtarna utan att de står i montrar av glas. Det finns många modellbyggare, men det unika med Gösta var att han skapade sina båtar sittandes vid köksbordet med ett minimum av verktyg till hjälp. Morakniv, stämjärn, två tänger, sandpapper, fil och pensel tror jag var hela arsenalen. Allt var i exakt skala och det enda som han inte gjorde på egen hand var rellingsstöttorna. Råämnet var lind som hade legat på tork i minst 8 år. Det finns ytterligare minst sex båtar vilka ägs av olika privatpersoner och ett rederi.

4 kommentarer:

Stig L. sa...

De var så jag kommer ihåg dom.

Solnasnackar´n sa...

Vilka fartyg som byggdes "på den tiden", det är annat än dagens fyrkantiga klossar.

Lae i Nordtorp sa...

Så skall båtar se ut. Jag glömde berätta att jag seglat med Tunisia när jag var lite yngre än idag.

rolf ohlson sa...

Mycket vackra skapelser! A pro på uttryckssätt; vad är det för skillnad på fartyg och båt??