05 januari 2011

Nordtorp för 30 år sedan.

Jag hittade ett gammalt flygfoto över Nordtorp Gammelgården som antagligen varit smakprov för en förstoring som kunnats köpas för dyra pengar. Intressant tycker jag i alla fall. Kortet bör vara taget en vår runt 1980 då jag kan se den bruna SAAB:en stå uppe vid vårt gamla hus. Om man bortser från förändringarna på husen är det mycket annat som hänt. Slalombacken mitt i bilden finns inte mer. Där är skog planterad. Vägen över åkern är helt igenväxt och ny väg anlagd utanför bild. Stengärdsgården utefter landsvägen finns inte heller och vägen är asfalterad och smalare. I änden av det lilla plöjet har Erik midsommarpotatis i ett litet drivhus. Bräder spikades på i den takt potatisen växte och så några gamla fönster ovanpå. Men färdigt till midsommar blev det.
Posted by Picasa

12 kommentarer:

rolf ohlson sa...

Jättetrevlig bild att se på. Mycket intressant! Finns brevlådorna kvar på samma plats som bilden visar? En bit att vandra för att hämta morgontidningen?
Är det en "pumpstång" (eller vad sådan anordning kallas) som syns i trädgården?
En idyll!

Anonym sa...

Ved har aldrig saknats i Nordtorp!

Solnasnackar´n sa...

Underbar bild!

Lae i Nordtorp sa...

God fortsättning till er alla.

Rolf!
Jojomen, brevlådorna står kvar än i dag. Nu tycker jag det är kort väg till lådan mot vad vi hade innan vi flyttade ner till gården. "Pumpstången" är en slags hävstång för en hink som sänktes ner i brunnen. Hållaren var ett gammalt äppleträd och hela anläggningen rasade ihop i början på 90-talet. Nu skall det bli ett fint blomsterland till sommaren och vi får väl se hur brunnen kan matchas in.

Anonym!
Men hur skall jag få hem den nu när jag inte har någon traktor längre. Varken Bo Linder eller Munk Tell.

Loa!
Man bugar.

Lae i Nordtorp sa...

Kerstin tror att bilden är 70-tal. Då är det 79 för jag hade bilen hösten 78-81.

Stig L. sa...

Hissanordningen för vatten kallas
"Brunnsvågt" på västgötska.

Anonym sa...

Jag vill ha det till att det var ett päronträd!

Lae i Nordtorp sa...

Stig!
Nu lärde jag mig ett nytt uttryck. Tack för dé.

Lae i Nordtorp sa...

Anonym!
Du har säkert rätt! Även Mumien vill ha det till ett päronträd.

Anonym sa...

Ovanligt många inlägg denna gång!

Mumien sa...

Apropå inlägg, jag minns dessa päron! Godare har jag aldrig ätit varken förr eller senare, de hade väl något namn men inte visste vi vad det var. De var i alla fall populära även utanför den inre familjekretsen, traktens odygdiga pojkar kände till dem vilket medförde en del kvällsbesök i trädet. När kommer associationen till inlägg? undrar vän av ordning. Jo, vi hade även gråpäron i en annan del av trädgården. Dom brukade mor lägga in (där kom det!), så gjorde även farmor har det berättats. Sådan inläggning av päron blev en dessert vid någon anfaders (farfar?) begravning, berättade mor. Man tager vad man haver, som Kajsa Warg sa.

Anonym sa...

Farmor gjorde ingefärspäron.