02 januari 2011

In Sweden we call it a Kick.







Här i Nordtorp är det rena folkvandringen för att njuta av de härliga skidspåren. Här finns ju som tidigare sagts ett antal spår av olika längd och svårighetsgrad. Parkeringssituationen är dock inte så ljus. Vid middagstid var det nästan kaotiskt. När då Mumien och jag kastar oss ut i vimlet på våra sparkar blir förvirrningen total på sina håll. Moderna människor har inte sett sparkar. Den vanligaste frågorna är. Var har du fått tag i den? Var får man tag i en sådan? Ja, våra är över sextio år men enligt ryktet tillverkar man fortfarande dem i Vansbro. Men enbart för den Norrländska marknaden. En tjej följde min framfart så intensivt att hon åkte i diket med sin bil. Men det fanns ju många potentiella upplyftarkandidater så jag behövde inte hjälpa till.

4 kommentarer:

Stig L. sa...

Ja dessa ungdomar,jag trodde att
alla visste vad en sparkstötting
vad för ett fordon

Anonym sa...

Man får en nostalgikick av dessa bilder!

Annaa M sa...

Här skulle en spark vara jättebra i år. Förutsatt att det fanns sparkparkering vid köpcentrat i nästa förort förstås. Men vi har även många kilometer eller snarare mil av osandade små- och gångvägar med fritt före eftersom snön inte smält undan eller frusit till blankis. Åtminstone inte i här i förorterna vid Mälaren.

Lae i Nordtorp sa...

I dag hittade jag tidningen Land från 30 december. Där var en stor artikel om Sveriges ende sparkstöttingsfabrikant. Ryktet hade talat sant. Han finns i Äppelbo utanför Vansbro i Dalarna. De tillverkar upp till 6000 ex/år.