24 januari 2012

Austin, men inte Texas.

Jag hittade den här bilden i datorn. Då kom jag att tänka på när vi en höstdag för länge sedan skulle transporteras från Berga örlogsskolor ner till Karlskrona för att mönstra på båt. Det fanns inte plats för alla i bussarna så de som hade egen bil fick mot ersättning transportera sig själva. Trots att det inte var så vanligt med bil på den tiden så var det en hel del som hade egen och då kom nästa order. De som åkte med någon bilägare fick själva göra upp om ersättningen men även passagerarna fick bilersättning. På så sätt hamnade jag med tre andra snedseglare i en Austin A35, tror jag den hette. Vad ingen hade tänkt på var att vi hade en stor sjösäck var och det fick ju inte plats i den där lilla bilen. Men vi fann på råd. Vi skickade sjösäckarna som fraktgods på SJ och skepparkavajerna fick åka i säcken de också. Jag kan säga att fast det är minst fyrtiofem kilo sedan så var det trångt. När vi anlände till "Pinan" och hade mönstrat på jagaren Östergötland väntade nästa överraskning. Jo då skulle man gå vakt vid landgången och vinterkläder som innefattade skepparkavaj och svart Kalleankamössa var anbefallt. Återigen sattes fantasin på prov och jag lyckades låna kavaj och mössa av en som inte var i tjänst. det var bara ett problem som ingen av oss tänkte på och det var att han var motorman och jag matros. Men naturligtvis kom det en sådan där gubbe med mycket glitter på armarna och frågade mig varför jag gick vakt på kajen som motorman. Han hade sett propellern på min arm där det skulle suttit ett ankare. Den gången var det tur man var ny i gemet för det var visst snudd på bedrägeri att gå omkring i lånta fjädrar. 
Är det någon som vet vad det är för en kyrka förresten?

8 kommentarer:

Stig L. sa...

Vet inte vad det är för kyrka,
men Austinen är med på bild

Lae sa...

De är ju huvudobjektet

Lae sa...

Det skall det vara.

Anonym sa...

Den som står mitt i byn?

rolf ohlson sa...

Den där bilmodellen kallades i folkmun för slipsknuten. Kyrkan har jag aldrig sett. Ser i alla fall modern ut.

Lae sa...

Slipsknuten har jag aldrig hört om en bil, men jag förstår varför den kallades så.

Stig L. sa...

Nja! det är A30-35,som kallades
slipsknuten bilen på bilden är en A40 lite större storlek.

Lae i Nordtorp sa...

Det var i en A 35 som vi åkte.