15 januari 2012

Ny låda men ingen tidning.

Nu när vi ståtar med en ny brevlåda har vi förbisett några mycket viktiga detaljer. På den gamla lådan satt tre klisterlappar som berättar för tidningsbudet att vi har Borås Tidning, Land och Travronden. De gamla var illa medfarna så de gick inte att överföra i helt tillstånd som vid förra bytet. Det spelar säkert inte någon roll sa Mumien. Varken Ronden eller Land kommer ju på söndag och tidningsbudet vet att vi skall ha BT. Men icke, utan pluttar ingen tidning så hon ringde numret som var angivet till "ej erhållit dagens tidning". Då visade det sig att denna tjänst var utlokaliserad till Skåne och svarardamen hade inte en aning om var Nordtorp ligger. Dessutom hade vi olika adresser på tidningarna så det ifrågasattes om vi verkligen hade rent mjöl i lådan. Det kunde alltså inte köras ut någon tidning eller skickas nya pluttar innan adressändringarna har gjorts en gång till. Jag skulle inte vilja byta med den på BT som får besök av Mumien i morgon förmiddag. Men för Andersson blev det ännu värre. Han skulle rekvirera en servicebil som Falköpings kommun erbjuder där det saknas möjligheter till kollektivåkande. Då hamnade han hos en kundtjänst i Moldavien där de inte visste var Falköping ligger och han blev pga detta utan smärtstillande för sin arm. Vart är vi på väg? Min generation, hemska tanke, kanske hamnar på hemmet i något låglöneland. Men då blir ju skatten ännu lägre här samtidigt som arbetstillfällena ökar där så till lite nytta för andra är man väl alltid.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Först och främst trodde jag att ni tröttnat på den kilia tinninga och sagt upp den till förmån för datorläsning? Men det har kanske inte blivit av ännu?
Sen undrar jag om tidningsbudet inte kan läsa?
Det står ju namn på brevlådan. Vad är det som inte jag fattar i denna byråkrati?

Lae i Nordtorp sa...

Hej anonym!
Då jag föredrar Bohusläningen läser jag bara dödsannonserna i BT men Mumien vill gärna ha hela tidningen. E-tidningsprovet föll inte ut till full belåtenhet så då fortsätter vi med papperstidning.I övrigt fattar inte jag heller de olika turerna men det är säkert straffet för att man varit i byråkratin nästan hela yrkeslivet. Huruvida vårt tidningsbud är läskunnig är jag inte informerad om men jag kände enför många år sedan som bar ut tidningar för att ha råd att skilja sig. Han kunde både läsa och skriva och kom så småningom, som man säger, upp sig vilket även innebar att nya frukandidater flockades. Hur nästa skilsmässa finansierades är dock höljt i dunkel.

rolf ohlson sa...

What more can they do to you??
Man bara undrar.

Solnasnackar´n sa...

Ja käre nån!

Lae i Nordtorp sa...

Pluttarna är nu på plats. Allt fungerar klanderfritt.