11 maj 2012

Växthuset på plats och vi återanvänder.




Trots storm och hällande regn lyckades vår hovleverantör Ckatör med Joakim i spetsen montera ihop växthuset. Senaste veckan har det kommit 51 mm regn vilket, tillsammans med de 34 mm som jag redan hällt ut, ger 85 mm regn efter påskhelgen. ”Di gamle” sa att det aldrig kan komma för mycket regn före midsommar. Jag tycker gott att solen kan få lysa för det mesta, (kommer ni ihåg 50-talet? Då regnade det bara nattetid om jag inte minns fel), men blåst klarar vi oss bra utan. Här har det blåst så gott som oavbrutet sedan i oktober och jag lovar det har inte varit några varma vindar. Men idag har det vänt! Jag har varit ute och gjort rent sexton stycken ”dansksjöstensplattor” med högtryckstvätten och det blev riktigt svettigt trots blåst och regn. Dessa plattor låg framför trappan innan vi stensatte gången och nu skall de efter rengöring få ligga framför växthuset och några skall även bli mittgång i detsamma. Visst kan man kalla det för återanvändning. Nu hoppas jag bara att detaljer och inredning i växthuset blir klara innan det blåser bort för att växterna i de drivhus som Mumien etablerat i gästrum och -stuga kan få flytta in i sin rätta miljö.
 Regnmätaren ser ut som ett stort snapsglas och på nästa bild ser snappsen nästan lite immig ut.