04 maj 2012

Bättre resurser till sjukvården.

Jag har bestämt mig för att inte göra några politiska inlägg på bloggen och speciellt inte på fredagar. Men efter veckans upplevelser kan jag inte låta bli. Först gogglade jag på begreppet sjukvård och fann på Wikipedia en artikel som inleddes med, Sjukvård är verksamheten att professionellt omhänderta sjuka och skadade. Det lyckas personalen på våra vårdenheter mycket bra med trots den katastrofala brist på ekonomiska resurser som råder. De politiker som skapat allt större upptagningsområden för sjukhusen utan att samtidigt skjuta till resurser för verksamheten måste snarast tas i örat och få förklarat för sig att man inte får leka med personalens arbetsmiljö och patienternas säkerhet. I mer än trettio år har jag haft klart för mig att Regioner/Landsting är ett onödigt byråkratiskt steg mellan stat och kommun. Men vad hjälper det att jag vet, det är ju politikerna som skall förstå och röja upp i den byråkratiska djungeln samtidigt som de skapar lika villkor för de vårdsökande i hela landet. Vi står här med en åldrande och därmed mer vårdkrävande befolkning och då duger det inte att skapa en massa chefsbefattningar med fallskärmar som vid utfall ger mer än vad en vanlig undersköterska tjänar på många år. Nu inser även jag att dessa fantasiskärmar är en "piss i Mississippi" i den stora budgeten men de sänder signaler som inte skall föraktas. Eller är det de skall? Väljarna/vårdtagarna bör sätta sig ner och titta efter vilka partier som har ansvaret för "rationaliseringarna" på resp. Landsting/region och fundera lite på hur det stämmer in på partiernas centrala uttalanden och löften. Det innebär för oss här i Väst att det inte finns många lokala partier att välja på. Förtroendet är så att säga förbrukat.
Men varför ilsknade jag till just nu undrar ni? Jo, det här var inte något nytt men jag har ännu en gång drabbats av hjärtflimmer och tvingats ligga på akutens hårda bänkar i många timmar för att sedan komma upp på Hjärtintensiven så är det så fullt att patienterna får ligga i korridorer, undersökningsrum och andra utrymmen. Det är helt oacceptabelt för både personal och patienter. Jag beundrar personalen som lyckas sprida lugn och värme kring sig och ge en fantastiskt bra vård under rådande förhållanden. Tack för det!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Instämmer!

rolf ohlson sa...

Du har så rätt Lae! Man ställer sig frågan (kanske för hundrade gången): Kommer inte politiker att bli gamla och sjuka? Om, i så fall får de själva smaka på vad de kokat ihop.