12 juni 2012

Kort Rapport från Vedens Härad.

Veden
Ett av de sju häradena heter Veden och det är där Nordtorp ligger. Hade det haft ett annat namn hade det säkert varit Stenens Härad. Det på grund av all sten som finns här. Det går nästan inte att stöta ner en spade eller spett utan att stöta på en sten av mindre eller större modell. Däremellan är det så god matjord att till och med Karl-Oskar hade varit nöjd. Men nu är Häradet som sagt Vedens och ved det är vi vana att hantera. I måndags kastade jag mig över högarna som låg utefter ladugårdsväggen sedan Askarna hamlades (viket verkar att ha fått önskad effekt) i mars. De minsta grenarna är sågade och upplagda i en trave tillsammans med en hel del sågat och kluvet. Men det är några dagsverk kvar om någon vill lära sig att trava eller klyva. Sågen är numera ett enmansverktyg då jag efter många bekymmer och flera konsultationer lyckats byta klinga. Den hoppas jag skall hålla min tid ut! Den gamla klingan har varit i tjänst sedan mitten av 80-talet och all härdning var borta. Det såg ut som man hade bränt sig genom stockarna efter varje färdig kubb. Det luktade bränt också.
Klyvobjekt

Inga kommentarer: