06 juni 2012

Sten, Venus och Nationaldag.


Knappa 5 meter/sekund
Det gäller att vara om sig och kring sig för att få något i sig och på sig. Häromdagen träffade jag en av Eldsjälarna för våra fina vandringsleder runt om Nordtorp, Götebacka och Bäckabo. Under samtalet framkom att de behövde sten för att fylla ut en surhåla. Jag har några bakom lagårn sa jag och vi gick dit och inspekterade. Precis vad vi behöver sa hon. Jag återkommer med traktorn sa hon när jag fick en snilleblixt. Kan ni inte bottna med lite plåt. Nej det går inte, men sådan plåt kan vi behöva ändå. På så sätt skapas ett win-winprojekt. Klubben fick sten och plåt och jag slapp att hyra en kärra och åka till skroten. Passa förresten på att ta en tur på de härliga spåren när du har tid och kom gärna in på en kopp och för inspektion av Mumiens konstverk samtidigt.
Ordföranden invigningstalar
I dag är det Nationaldag och nestorn på vår härliga stjärnhimmel, Venus, hade lovat att hon skulle skymma en liten del av solen under tidiga morgontimmar. Pettersson hade lärt oss ett behändigt sätt att se det hela utan att riskera synen. Jag tog en kikare och lät solen titta in och så höll Mumien upp en kartong där det hela projicerades. Allt fungerade utom Venus för hon hade redan ångat förbi. Nåväl, vi fick upp flaggan först i Nordtorp vid denna tidiga timme.
Nationaldagen i övrigt skall firas tillsammans med andra fornminnen i Hembygdsföreningens stuga i Götsered. Alla är välkomna säger jag som reklammakare. Jag skickar med en bild över förra årets firande och hoppas vara flitigare med bloggen under kommande dagar. Kanske inte i morgon för då får jag storfrämmande från Eriksberg på Bokenäs.

Backabogänget underhåller

Inga kommentarer: