11 februari 2008

Dragglinan.

Som yngling låg en kamrat och jag, en underbar dag på försommaren, vid Slussens brygga på Orust. Vi väntade på två andra kamrater som hade varit i Göteborg och hämtat en, om än begagnad men dock nyinköpt, segelbåt. Vädret var som sagt så fantastiskt som det endast kunde vara för många år sedan. Det innebar att solen hade färgat våra vintervita kroppar starkt rosa.
När så kamraterna dyker upp visar det sig att den ene var helt illröd.
Båten hade levererats utan dragglina så den rödfärgade gossen satte i gång med att knyta ihop två aktertampar till lina. Tilläggningen började och när skepparen beordrade att kasta i draggen, så sjönk densamma med sin ena tamp i släptåg. Kvar på däck låg den andra tampen prydligt hopknuten i sina bägge ändar. Dyk då för sjutton skrek skepparen och knuffade i sin förvånade rödbrände gast i det kalla vattnet. Ni kan nog tänka er hur det kändes att med första gradens brännskador hamna i 10-12 gradigt vatten. Dessutom kunde inte gasten simma, vilket naturligtvis komplicerade situationen något.
På något sätt fick han dock tag i den sjunkande tampen och vi andra lyckades få upp både gast och tamp och dessutom skarva ihop de två halvorna. Allt under akompanjemang till ett väldigt "gastande" på grund av elementens inverkan på den griljerade kroppen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Har två "dragghistorier" på lager, men nöjer mig med den självupplevda. Den andra (sann men lite mer vidlyftig) får vi ta "på kammaren" någon gång om vi möts.
Nåväl: Under våra "Muskö-år" var vi ofta ute och ryckte strömming när den gick till. Hade ett bra ställe i kanten på Mysingen. Vid ett tillfälle hade jag slarvat med slutändan på dragglinan med resultatet, att i lätt sjögång så lossnade linan från fästet i fören och gav sig iväg. Märkte efter en stund att vi låg "fel" och trodde att draggen släppt taget i sjöbotten, men dragg och lina var borta. Fisket avbröts. Nästa dag köpte jag en ny dragg med lina. For sedan, ett par dagar senare, iväg till samma ställe i Mysingskanten (hade vissa enslinjer till hjälp). När vi kom fram fick jag se något litet rött föremål guppa precis i vattenytan. Kollade och kände igen tampen på min dragglina. Hade lite röd eltejp som avslutning på denna lina. Förundrad fick jag tag i linan med båtshaken och kunde alltså dra upp min försvunna dragg. Det var en grön nylonlina,25 m, som uppenbarligen kunde hålla sig upprätt i vattnet. (Det hade jag aldrig tänkt på). Hade därmed alltid dubbla uppsättning av draggar o linor i båten