09 september 2008

Första april?

Enligt Borås tidnings nätupplaga kommer Borås kommun av miljöskäl att införa förmånsbil för samtliga anställda. Vad jag förstår är det inte ett försenat aprilskämt utan ytterligare en kostnad för kommuninnevånarna. Frågan är om det skall sorteras in som VÅRD, SKOLA eller OMSORG. Jag tror i alla fall inte det är omsorg om de 8200 anställda som berörs av förslaget. Att administrera en bilpark av den storleksordningen lär väl innebära ett ökat antal arbetstillfällen i Kommunen. Det är kanske därför samtliga partier är överens att beslutet i fyllmäktige enbart blir en formalitet.
Jag hoppas skribenten har missuppfattat begreppet förmånsbil men även om det är privata leasingsavtal som avses så har vi färskt minne hur det gick med hyrdatorerna. Där fanns det väl enbart förlorare.
Som en parantes kan tilläggas att statarsystemet avskaffades 1945.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Lae

Inte för att jag tycker det var ett så där lysande förslag men du missade en liten poäng. Förutsättningen var att det var en miljöklassad bil.

Tycker att all reklam man ser idag för s.k. miljöbilar är skrämmande. Hur man över huvud taget kan kalla en bil miljövänlig är en gåta. Hur kan en bil vara vänlig mot miljön?
Etanoldrift är en stor bluff som förhoppningsvis snart är överspelad för bättre alternativ.

/Jan

Lae i Nordtorp sa...

Hej Jan!
Som vanligt har du helt rätt. Man skall inte lita helt på tidningar, men vad jag förstod innebar förslaget även att all körning i tjänsten skall ske med förmånsbilar. Den som inte har råd med bil får cykla eller gå. Det blir inte många förrättningar här på landet per dag och cyklande/gående medarbetare. Fler måste anställas och det blir dyrt även om det är bra ur sysselsättningssynpunkt.

Anonym sa...

Jag skulle vilja fråga Kommundirektören: "Är du från vettet?" Han skulle nog svara: "Nä,ja ä frå Dalsjöförs."