09 september 2008

Motionärer och parkering.

Min målsättning är att ha en positiv Blogg. Men för tillfället är jag en riktig gnällspik. Vi har ett fint elljusspår som börjar på vår infartsväg. Det ger oss och många andra både glädje och motion. Men de motionärer och hundägare som inte bor i närheten kommer mestadels med bil. De har antagligen i förväg bestämt sig för hur långt de orkar gå eller springa. Det innebär att de inte orkar gå de 400 meter extra som det är från den utmärkta parkeringen vid klubbstugan. De flesta ställer sig framför grannens traktorgarage eller drivmedelstank. Men man ställer sig även tätt intill eller på vår utfart. Kanske tror de att tio meter från korsning enbart gäller i staden. Jag har börjat fotografera alla nummerskyltar på de som skymmer sikten för mig. Nu har jag massor med kort på bilar och följaktligen namn på ägarna. Vad gör jag med dem för ordningsmakten bryr sig väl inte? Skall jag parkera på deras utfarter eller skall jag vänta på att det sker en olycka?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ett synnerligen prekärt problem.
Kommer osökt att tänka på en gammal uppsatsgroda:
-" Genom förarens skarpa uppsyn på vägar och gator uppkommer färre person- och bilskador."-
Nu torde det säkerligen inte räcka med att du går omkring med skarp uppsyn och fotograferar nummerskyltar. Givetvis utan vare sig person- eller fordonsskador.
Ja, herreminje vad gör man??

Fritt ur hjärtat sa...

Jag gapar! Är säkert suraste tanten på hela gatan. Ut på gatan och pekar, 4 meter längre fram finns besöksparkering, är den full. ... Jag har dåligt rykte och jag orkar inte bättra på det! Min svärfar bodde på Rimnersgatan vid match parkerade de så ingen kom någonstans och i hans garage nedfart. DÅ skrev han arga lappa och sattte på rutorna, det hjälpte inte! Så därefter satte de ut sina bilar när det var match!! Sorgligt dåligt med parkeringsvett har vi!!
Men jag har ingen lösning öfr dig tyvärr.

Fritt ur hjärtat sa...

ett förtydligande bara;-) gapar är bohuslänska för skriker och skäller..

Lae i Nordtorp sa...

Hej på er!
Som ni förstår är detta ett gammalt problem. Det är etter värre på vintern när alla skidåkarna kommer och det dessutom är snövallar utmed vägen. Att jag skrev om det var egentligen för att jag drar paralleller till den stora egoism som breder ut sig i dagens samhälle. "Jag gör som jag vill", "Bred ut dig","Tag plats". I min värld önskar jag lite mer ödmjukhet och respekt för andra människor.