24 september 2008

Drunkningsolycka 1921.

I mitt släktforskningsarbete stötte jag på ett par som var såväl farbror och faster som morbror och moster till min far. Ingen visste mer än att de hade omkommit i en drunkningsolycka i Rjukan, Norge. Efter att förgäves ha letat på nätet efter en notis vände jag mig till en journalist på Arbeiderbladet i Rjukan och fick respons. Arbeiderbladet startade först 1923 men det hade funnits fler tidningar. Inom några dagar hade Egil Stensrud som han heter plöjt genom arkiven hos flera andra tidningar och hittat vad jag sökte samt även dödsannonsen. Tack Egil, nu vet jag att det finns goda grannar på fler ställen än i Nordtorp.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där får du nog förklara.
Det skulle innebära att dina föräldrar var syskon och att även detta par var syskon.

Lae i Nordtorp sa...

Felaktig slutsats. Farfars syster var gift med farmors bror.