26 juni 2009

Här strängas det.

När det är vackert väder och vi kan njuta av livet.då har bonden sin mest stressande tid. Klippa, sprida, stränga, bala och köra in hö i ladan. Allt för att hästarna skall ha mat i vinter. Har man otur går något sönder eller så kommer det en skur. Det är tur inte jag skall planera och ansvara för dessa aktiviteter. Jag skulle bli så stressad att jag inte visste vilken åker jag höll på med. Det är i alla fall tur att någon orkar hålla på så att vi andra kan njuta av det öppna landskapet med kor, hästar och får på nära håll. Inspiration får man också. När Gösta strängade hö för balmaskinen passade jag på att stränga om en gitarr. Och vilken luktsensation när jag sent på kvällen gick ut för att få en nikotinranson. Fläkten på skulltorken var igång och den spred den ljuvliga doften av färskt torrt hö med cirka 3 meter per sekund. Behöver jag tillägga att cigaretten aldrig tändes, man kände sig påtänd ändå. Sådana här dagar är man verkligen previligerad som får bo i Nordtorp.
Här har det inte grillats på länge och nu är det eldningsförbud så det får växa en stund till.

2 kommentarer:

Solnasnackar´n sa...

Bäste Lae,
Du har många strängar på din lyra!

Lae i Nordtorp sa...

Tack för det. Kommer osökt att tänka på Stefan Demerts Den kaxiga myran. "Jag uppstämma vill min lyra fast det blott är en gitarr."