08 juni 2009

Man skall vara positiv men inte naiv.

De senaste veckorna har jag varit en värre gnällspik än vanligt och har av omsorg om mina flitiga läsare avstått från att blogga en stund. Sjukvården har inte lyckats dosera blodförtunningsmedlet Varan på önskvärt sätt. Det innebär att konverteringen av hjärtrytmen får vänta och i dag fick jag besked att de inte ägnar sig åt sådana oväsentligheter under semestertider. Då skall narkosläkarna hitta på andra lustigheter än att söva mig. Men jag har bestämt mig för att leva som vanligt även om det innebär många vilopauser.
Att jag tittat på valdebatter på TV har inte heller hjälpt till att höja humöret. Det låter som kackel i en hönsgård och högst kacklar programledarna. Förr hade de som uppgift att hålla deltagarna i herrans tukt och förmaning så att lyssnarna hade en chans att höra vad som säges och bilda sig en egen uppfattning. En av de positiva damerna är centerkvinnan Lena Ek som gjort till sin livsuppgift att förändra avtalen på den svenska arbetsmarknaden till östeuropeiska nivåer med motiveringen att det är viktigare med fri konkurrens än att värna gällande avtal. Hon sade dessutom att de balter och andra östeuropér som är här och arbetar bor på hotell eller i lägenheter av svensk standard. De har en bra arbetsmiljö och gällande försäkringar. Om hon ljuger eller är naiv, kanske är det ännu värre, undandrar sig min bedömning men jag har med egna ögon sett hur slavarbetarna hanteras och det är långt ifrån den positiva bild som Södra skogsägarstyrelseledamoten Ek tecknar. Själv skäms jag i dag över att vi anlitade en svensk byggmästare som i sin tur hyrde in billig arbetskraft från Litauen. Inte nog med att det var synd om arbetarna, arbetet blev dessutom undermåligt utfört. Men allt var lagligt och det visade sig att den svenske byggmästaren dessutom hade betalt in såväl moms som annan skatt. Men han har inte åtgärdat felen.
Reinfeldt sade här om dagen att vi måste utse de bästa politikerna till EU-parlamentet. Då undrar jag vilken kvalité de två största partierna har på sina riksdagsmän om de bästa är Gunnar Hökmark och Marita Ulvskog. Jag tror snarare det är mer bekvämt för partiledarna att ha dem på avstånd. Mona Sahlin har ju dessutom kunnat skaffa sig en osynlig partisekreterare som inte lägger sig i det dagliga arbetet.

Inga kommentarer: