10 juni 2009

Mangeln får ålderskrämpor.

Mumien stod och manglade i förrgår. Helt plötsligt bestämde sig automatiken för att det inte gick att stänga av mangeln. Motvilligt drog jag ur elsladden och plockade fram verktygsväskan för att som i gamla tider vara suppleant för en reparatör. Fumligare är jag nu för tiden och flera skruvar fick sökas bland mattor och damm. Men takterna satt i, felet hittades och jag kunde snabbt konstatera att en plastbit i strömbrytaren gått av. Jag vet inte om det finns sådana antikviteter att köpa och finns det så måste jag ändå dra slutsatsen att den klarade jag inte att byta. En snabbanalys gav vid handen att en proffsinsats skulle gå på cirka 1000 spänn och vi skulle ändå ha en gammal mangel som kanske pajar direkt igen. En sökning på nätet visade att SIBA hade en ny för 2290 kronor som fanns på lager i Borås och jag begav mig dit för inspektion och inköp. Om du ansöker om ett SIBA-kort idag kan du komma tillbaka på torsdag och köpa mangeln med 20% rabatt sa den entusiastiske försäljaren. Jag gick på tricket och hämtar den undanlagda prylen i morgon för 1832 SEK. Nu var jag riktigt laddad och åkte hem och klippte gräs. Rätt vad det är upptäckte jag att det såg ut som jag plöjt i stället för att klippa. Då min kropp efter alla dessa stolleprov inte gick att fälla ihop så jag kunde titta under maskinen fick jag den lysande idén att åka ner till lagårn och fråga snickaren om han kunde se något. Sagt och gjort, jag transporterade mig och tillhörande fåra dit ner och han kunde direkt konstatera att ett stag släppt. Han hjälpte mig dessutom att reparera felet så att jag kunde fortsätta mitt värv och sedan lämna över till Mumien som klippte gårdens gräsmatta under tiden som jag lagade till en helt underbar Falukorv i ugn, med äpple lök och senap.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej

Och när du körde gräsklipparen och tänkte på mangelköpet insåg du att du gjort ett riktigt klipp.

Jan igen

Solnasnackar´n sa...

En så lyx, stekt falukorv!