03 september 2011

Skatteavdrag på gåvor, hur dum får man vara?

Efter att ha läst E 24:s nyhetsbrev i går morse och artikeln om att Göran Hägglund hade nått sitt stora mål i livet var det så att hjärtat börja flimra. Till min hjälp kom då Annika Creutzer som hade formulerat mina funderingar i ämnet bättre än jag själv skulle klarat. Läs därför gärna hela hennes artikel http://www.e24.se/pengar/din-ekonomi/skatter-och-deklarationer/sankt-skatt-for-gava-i-budgetpropositionen_3029722.e24?utm_source=apsis&utm_medium=email&utm_campaign=E24+Nyhetsbrev

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag fattar inte hur man ska kunna bevisa att man har lagt en tjuga i en insamlingsbössa?

Lae sa...

Och varför?

Anonym sa...

Om man inte kan bevisa det , så kan man ju inte göra avdrag i deklarationen!

Annaa M sa...

Det här är ju ett fenomen som finns runt hela världen, inte minst inom EU där Sverige lär vara ett av de sista länderna som inför. Inte för att jag försvarar det! Har sett hur det på Irland utnyttjas systematiskt av framförallt företag. Där handlar det om större summor och större avdrag. Irland är ju också ett utmärkt exempel på hur skattelindringar för företag och höginkomsttagare kraftfullt bidragit till att totalt urholka ekonomin. Det framställs som om det är de höga offentliga utgifterna som är problemet när det är skatteintäkterna som är för låga.

Mumien sa...

Annaa M
Sverige är på god väg. Det verkar vara svårt för en del att förstå sambandet mellan välfärd och skatter. Ändå är det så tydligt. Jag har heller inte förstått att skattesänkningar för de som jobbar skulle ge fler jobb för andra.

Lae i Nordtorp sa...

Gud älskar en glad givare. Det fick jag lära mig tidigt. Även om änkan som skänkte bort sin sista skärv. Men att yrka skatteavdrag för de mest konstiga bidrag är mig helt främmande. Jag har även svårt med att folk måste synas med namn när de gett stora bidrag till, i och för sig, behjärtansvärda ändamål. A pro pos de offentliga utgifterna så skulle jag gärna betala mer skatt om jag slapp och se misären på våra akutmottagningar.En bra början är väl att den arbetande delen av befolkningen betalar samma skattsats som vi pensionärer.

Lae i Nordtorp sa...

Att se skulle det varit!!!!!

Anonym sa...

Där ser man.