26 november 2011

En bra vecka....

....men med några småmissar. T ex missade jag berättaraftonen på museet i Uddevalla fast jag åkte förbi strax innan. Jag hade besökt min gode vän Lennart på Bokenäs och vi var på tisdagskvällen med på ett möte med en studiecirkel i Ellenö där det diskuterades hembygds- och släktforskning och ett stort arbete som pågår med att identifiera personer som bott på gårdarna i trakten. Det gav förutom ett intressant möte en hel del nya kontakter som kan vara värdefulla i fortsatt släktforskning. Jag måste ju även berätta vilken god mat vi blev bjudna på av Maggan och Ove. Tack för det. Efter att fortsatt med berättarafton hemma hos Lennart var det snart onsdag med promenader och besök hos flera andra kompisar innan jag ställde kosan mot Nordtorp i den fasta övertygelsen att Herr Klassons berättarafton var nästa onsdag. Men så trött som jag var när jag kom hem kanske jag inte klarat ett möte till. Efter vila och administration har vi idag satt igång med adventsförberedelser och i snålblåsten lyckades vi sätta upp renar och släde innan jag fick nog. Trots att det var sex hetgrader var jag helt genomkyld. Kan det passa bättre med ett bubbelbad än en sådan gång? När jag ligger i badet kommer jag av en händelse ihåg när Carl kom in i badrummet hos Alf och sa "men farfar har du glömt din badkarskonjak". Jag ropade på Mumien för att berätta historien och hon var lika omtänksam som Carl. Inom en minut fick jag min första badkarskonjak i livet. Hoppas det blir en tradition.
 Ren och varm satte jag mig framför datorn för att uppleva en traveftermiddag med bl a Maharajah och Fascination och inte blev jag besviken. Ett första spår passade inte Maharajah men insatsen var trots det av bästa märke. Att sedan få njuta av Johnny Takters eminenta körkonst i uppfödningsloppet och övriga lopp, det värmer. Nu hinner jag nog tända en brasa också före det jag somnar framför TV:n.

3 kommentarer:

rolf ohlson sa...

Det är till att ha det gôtt. Hoppas att tomtenissen med släden inte blåser bort.
Ha en skön 1.a advent.

Lae i Nordtorp sa...

Hej Rolf!
Den ena bocken har vält. Men vad som är värre är att en takplåt på lagårn har lossat i underkant. Hoppas den sitter kvar i natt så får vi se om det finns en plåtslagare ledig i morgon.

rolf ohlson sa...

Stormen bedarrar efter hand. Håller tummarna för att plåten hänger kvar!