01 oktober 2012

Språket förändras.

När jag stod i kön till planet från Arlanda till Landvetter i går kväll stod en yngre man framför mig och skrev snabbt på sin Facebooksida från en smartphone. Eftersom även jag numera är innehavare av ett liknande instrument blev jag enormt imponerad av hans flyhänta skrivande. Mina fingrar trycker på flera siffror eller bokstäver samtidigt och det är sällan det blir rätt.(Det är tur man har en kontaktlista) Följaktligen var jag intresserad av hur hans resultat blev och sneglade över hans axel och tjuvläste skriften. Då fick jag idén till rubriken. Han inledde nämligen med "Har haft en fantastisk helg med grymma människor". Han hade uppebarligen haft trevligt med dessa människor. Jag trivs inte alls med grymma människor och det är väl inte så många andra som gör heller. Det är klart om man är masochistiskt eller sadistiskt lagd kanske det är trevligt men jag tror inte det var grabbens grej heller. Så vi kanske skall se upp hur vi använder språket innan det blir helt obegripligt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

För att inte tala om sportkommentatorernas språk!
De är ju snudd på rasistiska.
Det är islänningen hit och sengelianen dit o.s.v.

Solnasnackar´n sa...

Maten smakade äckligt gott på en grymt bra krog, t ex.

Anonym sa...

Det låter sjukt gott!