14 oktober 2012

Möbelintag och gratismiddag.



Blomman för dagen
Höstbildsvinjetten här i bloggen byttes ju redan innan vi fick oss lite värme på sydligare nejder. Då det var ännu kallare vid hemkomsten bestämde vi oss för att ta in trädgårdsmöbler, den svenska vimpeln och Bohusläns flagga. Blomkrukor och andra dekorationer skulle även de få sin vinterförvaring. Det mesta i växthuset var redan borttaget men tomaterna hade mångfaldigat sig medan vi varit borta så det blev en hel del i sista skörden innan även dessa plantor fick skatta åt förgängelsen. Vi planterade ner den fina vinrankan vi fick av Maggan och Bengt (tanken är att den skall växa utomhu fr o m nästa år då den är mycket härdig) och då slog det mig att vi även fått några vinflaskor från dem och att det vinet var både växt och tillverkat på Eriksberg. Då gick jag in och drog i gång en älgfärsgryta vars köttråvaror presentats oss från jaktarrendatorn. Tre olika sorters lök kom från eget land och kantarellerna hade fru Pettersson plockat i de djupa skogarna runt huvudkommunen. Enda utgiften var strömmen som gick åt samt kryddorna och pastan som användes. Mums var det och vinet var sublimt. Tack alla som bidragit till det hela! Trötta var vi efter allt detta men jag lyckades ändå höja stämningen ytterligare med en brasa, kaffe och Madeiriansk Poncho. Minsann blev jag så högstämd att jag klämde i med en visa av Dan Andersson. "Jag väntar vid min stockeld". Allt detta 14 dagar innan vintertiden startar och ännu längre är det till nästa vår och sommar. Kanske jag kan få en solresa till om "jag sköter mig noga bara sparar och knogar, inte spelar och dricker utan bara älskar dig". Dig är i detta fallet Mumien och icke Carmencita.