17 januari 2013

Kan det bero på åldern??

Under hela hösten har jag varit på olika undersökningar för att läkaren skall få underlag till fortsatt behandling av mitt hjärtflimmer. Av denna anledning har jag inte åkt in till akuten med det flimmer som började före jul och sedan har accelerat för var dag. Man är ju inte sjuk i egentlig mening utan det är trötthet och andningsproblem som skapar en depression som gör att jag varken kan skriva eller sköta hushållet. Jag slipper dessutom skotta snö då Mumien tar en del och grannen en del. Tack för det! Nu var jag på undersökning på hjärtavdelningen i Borås i Måndags och det hade jag sett fram emot. Min läkare, som gör ett utmärkt jobb, kom fram till att vi måste göra en elkonvertering av hjärtat och sedan börja med starkare medicinering. Du kommer in inom fjorton dagar men det är lång kö sa hon. Förr blev det konvertering direkt vid minsta flimmer så jag undrar nu om orsaken till väntetiden är att jag är 65+. Det har antytts att vissa dyrare mediciner ges mycket restriktivt till äldre och då kanske man får efträdarrätt i köer också. Jag vet inte om det är sant och det borde väl inte vara så då pensionärer betalar en högre skatteskala än övriga. Men jag är troligtvis inte ett helt hopplöst fall då det finns flera åtgärder att ta till om inte nuvarande inriktning räcker till. Men att gå omkring utan att orka något känns som det kan kvitta.
Såg ni Ludde och Raja Mirci i "Prix Tenor de Baune" i söndags? Det kändes som om Maharajah har fått en svensk att se upp med i "Prix `d`Amerique" om 10 dagar.

3 kommentarer:

Solnasnackar´n sa...

Hoppas allt blir OK med dig Lae.
Ludde är en intressant kusk, det har han alltid varit. Kanske han vinner?

Anonym sa...

Tänker på er Nordtorpare varje dag och hoppas att det snart blir bra igen. Vi går ju mot ljusare tider!
Det var så roligt att ses i höstas vid en berättarafton på museet i U-a. Då tror jag att jag bl a såg en livs levande mumie på avstånd.
Snart blir det nog minst en grad hett och snön smälter.
Travhästar begriper jag mig inte på men de förgyller säkert tillvaron (om de vinner).
rolf ohlson

Lae i Nordtorp sa...

Loa!
Ja, det får vara betydligt tuffare motstånd än sist för att han skall kunna förlora. Men många gånger är det galopprisk med Luddes friska stil. Och Ready Cash lekte ju med Maharajah förra året så osvuret är bäst.

Rolf!
Det är alltid lika trevligt att träffa dig och vi hade tänkt komma upp på januariberättaraftonen. Men som det ser ut nu får jag ingen konvertering innan dess och då orkar jag inte. Angående snösmältningen, se dagens blogg.