10 maj 2014

Även en blind höna hittar ett korn.

Vid en partiledardebatt häromdagen i TV såg jag hur fru Lööf med en desperat blick kom fram till att här gäller det att få sagt något bra. "Ni måste hålla med om att det har startats många nya vårdcentraler, apotek och hemtjänstföretag under Alliansens tid", sade hon och såg lycklig ut. Ja, där måste hon få rätt. Men vad hon inte kom ihåg är kvaliteten på dessa nya företag. Hemtjänsten får vi ju rapporter om i massmedia varje dag så där behöver jag väl inte tillägga något. Men vårdcentralerna med sina stafettläkare och bristfälliga service är ett bekymmer för de som blir dåliga på något sätt. Här blir man effektivt bortmotad redan i telefon. "Det begriper du väl att hosta, ont i bröstet och feber på i runda slängar 38,5 grader går över av sig själv på några veckor." Ja, men sist tog det sex veckor och jag är orolig att mitt hjärtflimmer inte klarar en sådan pärs till pep jag. Ring om det blir värre! Det är värre idag, men jag skall inte besvära. Man kan ju dö en naturlig död på hemmaplan.
På apoteket har de inte längre någon buffert med följden att de mediciner du behöver inte finns i lager utan måste rekvireras.(Det här gäller speciellt de dyrare medicinerna.)
Och alla nya apotek ligger i de större tätorterna och vad hjälper det människorna i mera glest befolkade områden. Vad man fått är ett ökat antal apotek som säljer skönhetskrämer och annat samtidigt som personalen och läkemedelsortimentet minskat.
Nästa gång, Lööf, du känner behov av att yttra dig inom dessa områden så kom med förslag på hur du har tänkt lösa problemen med underbemanning inom hela vårdsektorn. Hur vill du undvika att våra skattepengar delas ut med oskäliga vinster till olika företag dit även stafettläkare och sköterskor inräknas. Och hur löser du apotekens logistik.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra Lae!!!
rolf ohlson

Solnasnackar´n sa...

Bra Lae!