29 juli 2009

På regntunga gator.

När jag nu återvänder till datorn är det inte utan att man minns Gunnar Wiklund och hans gamla slagdänga, "Nu tändas åter ljusen i min lilla stad".
Den börjar ju precis som dagens rubrik. Även om vi inte har några gator i Nordtorp kan jag ändå konstatera att när Mumien är i tredje veckans semester har det inte varit uppehåll en hel dag under denna tid. Under tiden vi var på Jannes festliga kalas i torsdags hade det runnit ner 23 mm i vår regnmätare. Totalt har det hitills kommit 147 mm/cm2. Och nog ser det ut att komma några mm även i dag. Vi hade annars tänkt oss en turné till Smögen och Väjern i dag, men vi chansar inte. Trevliga dagar har det i alla fall varit. Vi har haft besök från både Göteborg och Stockholm och tjänstgjort i barnvaktsbranschen mer än ett dygn. Takterna sitter i men att det finns så mycket energi i så små kroppar hade vi nog förträngt. Som vanligt på kalasen ute i Palmås träffade jag nya trevliga bekantskaper och jag lärde mig att välja rätt sorts vodka med tanke på huvudets reaktioner dagen därpå. Så tänk på det när ni dricker vodka med grässtrå i, Bols eller Smirnoff är mildare och bättre för hälsan. Spikat och isolerat i verkstaden har vi också gjort och nu börjar den närma sig sin fullbordan som utställningslokal. Dessutom var vi övervakare när Petterssons lastade det gamla vitrinskåpet i en skåpbil för vidare transport till Jakobsberg. Skåpet har av våra barn aldrig nämnts på annat sätt än som Indianskåpet då det har utsmyckningar som ger associationer till indianfjädrar. Nu är det på plats i femte våningen i Jakobsberg och vi är imponerade av Kent och Staffan som bar upp det i svängda trappor på en kvart. Hissen var för liten!Dessutom har vi hunnit med en inspektion av Kareby kyrka och ett besök hos en kusin som jag inte sett på mer än 45 år. Men tiden hade stått stilla och vi trivdes lika bra tillsammans som förr. Ni förstår att jag inte legat på latsidan trots att bloggen har fått vila. Men i dag vilar jag för Mumien var inte riktigt nöjd med mina hjärtslag och jag vill inte ha mer flimmer.

1 kommentar:

Solnasnackar´n sa...

Nu tändas åter bloggljuset...