19 augusti 2009

Valfrihet, till vilken nytta?

Under en ganska lång tidsrymd har vi indoktrinerats med vikten av att kunna välja. I dag fick vi välja vårdcentral. Om jag inte har något emot det så blir jag tilldelad Sandareds vårdcentral vilken ligger närmast bostaden. Några andra kriterier för att välja finns inte då man inte har bekvämat sig med att specificera vad de olika vårdinrättningarna har för specialiteter. Vilken kompetens har de anställda? För mig blir ett sådant val ett slag i luften och dessutom blir det dyrt.
I tågtrafiken har man också skapat en stor valmöjlighet för den som är frisk och rask. Om man inte har krav på handikappanpassning kan man åka med de bolag som saknar dessa faciliteter och därför kan driva verksamheten billigare. Om jag inte tänker helt fel så är väl det en osund och osmaklig konkurrensfördel. Jag är också övertygad om att passagerarunderlaget inte räcker till för så många aktörer och att vi därför kommer att få se ett antal konkurser av denna anledning. Som vanligt blir det skattebetalarna som står för notan. Men vi har haft möjlighet att välja!

3 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Men hallå! Jag har tagit reda på det! Jag var på min vårdcentral och frågade. Hur har ni löst det med att det ska finnas kurator, dietist, fotvård? Hur löser ni öppettiderna? vem är chef? Kommer ni jobba ihop med någon annan vårdcentral, isåfall vilken?
Att sätta ihop ett utskick om vad alla vårdcentraler har och har tänkt sig skulle ju vara värre än tlefonkatalogen, för man behöver ju fler än den närmaste för att kunna jämföra.
Aktiva val kräver en del av oss som väljer.

Lae i Nordtorp sa...

Självklart förstår jag att man kan fråga själv. Men vad jag ville peka på var att vi har rätt till god vård vad vi än väljer. Dessutom är omsättningstakten på humana resurser hög så det som är ett bra val idag kan vara ett dåligt val i morgon.
Ett annat poulärt val är hemtjänsten. Där kan man välja det mesta utom de personer man vill bli vårdad av. Nej satsa våra gemensamma medel på hög kvalitet för alla i vård, omsorg och skola.

Fritt ur hjärtat sa...

Det håller jag självklart med om! tyckte mer ditt inlägg handlade om att de inte specifiserat vad man kunde välja på.
Tänk ändå VGregionen som skynmdade sig att få ihop kriterier som skulle följas vid ansökan om att få gå med i vårdvalet. Det kunde varit mycket mycket sämre.