18 augusti 2009

Verkstad och förråd.

I åratal har jag retat mig på att vi saknar ett bra verkstadsutrymme. Att stå utomhus och skruva brukar alltid utmynna i att jag kryper omkring och letar efter skruvar, fjädrar etc. i gräset. För att inte nämna vinterns fröjder då skruvarna hellre försvinner i snön. För två år sedan kom jag till skott och bestämde mig för att bygga ett utrymme till nytta och nöje med möjlighet att förvara färger och annat frostfritt. Efter det jag börjat bygga kom jag på att innan jag inreder kan Mumien ha en konstutställning så att människligheten äntligen får se de alster hon tillverkat genom åren. En hel del av tavlorna är redan utställda då de hängt i målarlärarinnans skyltfönster. Där hamnar dagens bästa och det är ju för det mesta Mumien.

Hade jag vetat vilket arbete det var att bygga verkstad hade jag nog gått en målarkurs i stället. Trots att jag hade hjälp av ett proffs när vi reglade upp väggar och golv lyckades vi inte riktigt dölja all små skevheter i en lagård som efter en ödesdiger brand 1911 är byggd i största hast. Men nu är det klart och att resten av fähuset inte är färdigt gör ju inte så mycket när vi beundrar konsten. På fredag blir det ny elkonvertering av hjärtat och när jag nu har lagt rökningen på hyllan skall det väl ha goda utsikter att lyckas. Det behövs en frisk gubbe nu när restaureringen av boningshuset förhoppningsvis skall komma igång under hösten. Men lite sol och mycket värme skall vi väl också hinna med innan nästa sommar.

3 kommentarer:

rolf ohlson sa...

Vad vore snickarlivet utan vinkeljärn? Reglade upp en timmervägg i sommartorpet (från 1880-talet) för att hänga upp köksskåp. Slet nästan ut vattenpasset. Jag förstår vilket arbete som ligger bakom utställningslokalens färdigställande.
Lycka till med vernissagen!

Anonym sa...

Allt ljus på er båda från alla håll och kanter!!!!

Lae i Nordtorp sa...

Rolf!
Resultatet är ju viktigare i köket än i lagården. Men till syvende och sist tror jag bara det är vi som snickrat lite själva som nagelfar andras resultat. Och då bara en tid då erfarenheten känns ny. Nu hoppas vi på många och nöjda besökare.besökare.