08 september 2010

Kulturaktiviteterna fortsätter.

Häromdagen upplede jag svensk Tv-historia med Televeteranerna. Nu har jag varit ute på en ny upptäcksfärd i historiens kölvatten. Denna gång med Postveteranerna och jag kan lova att det jag inte lärde mig om Hansan, svenska krigarkungar, svensk 1400-talsarkitektur, öl, sprit, sekt och DDR det klarar man sig utan. Resan gick från Borås via Kinna, Veddige, motellet på Hallandsåsen, Helsingborg, Helsingör, Farö, Rödby, Puttgarden, Lübeck till Wismar. Trots den långa resan som dessutom avbröts i Burg, där liquida paket för en lång hösts behov inköptes och även provsmakades, hann vi med en utsökt trerätters på Steigenberger Hotel där varken mat eller sängar gick av för hackor. Tidigt uppe avnjöts en riktig Irländsk fukost innan en stadsvandring med svensktalande guide följde. Vandringen gav många bevis för Svenskarnas inflytande och Hansans storhetstid. Men vi såg också spåren av bristande underhåll under DDR-tiden. Det var på gott och ont för genom att man inte gjorde något så revs ju inte gamla hus heller som ofta varit fallet på andra håll. Numera är staden ett Världsarv och det reparerades med friskt mod fast mycket redan var klart. Lunch avnjöt vi nere vid hamnen på Brauhaus Lohberg där man bryggde sitt eget öl och hade en fantastisk betjäning. En tur i hamnen med besiktigande av av den gamla koggen "Dissemara" som rustats upp så att den går att segla följde sedan. Koggen kommer inom parantes till Malmö nästa år och då kan ni gripa tillfället att bli paying crew. Shoppng glass och getingar stod sedan på programmet innan vi efter viss kroppsvård kastade oss över nästa begivenhet. Vinprovning. I en gammal källare 15 meter under jorden tillverkades sekt enligt Champagnemetoden och efter genomgången där är vi nu hela gänget fullfjädrade Kellermeisters som kan vända en flaska , frysa ner halsen vid korkbytet. Att smaka fyra olika varianter och diskutera sötma, torrhet och dofter var sedan rena barnleken. Nu hade de flesta ungdomar gått hem och lagt sig med värkande ben och dimmig blick. Så icke ett veterangäng. Vi kastade oss över en middag i en krog som var byggd redan 10 år innan Bohusläningarne blev svenske. Sedan efterfest i svågerns rum för att fira svägerskan och mig som fyller 135 år under månaden. Ändå var det ingen som var sen när bussen avgick 09.28 mot Rostock och färjan till Gedser. Om jag skall tillägga något mer utan att berätta om alla detaljer så är det att vädret var kanon. Och jag har aldríg åkt med en busschaufför som körde så lugnt men ändå effektivt. Heder Bengt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Wismar

Inga kommentarer: