17 september 2010

Folk som har sånger kan inte dö.

Detsamma kan sägas om de som kan sin historia. De behöver inte vara rädda för framtiden. Jag hade inte tänkt göra några politiska inlägg på bloggen i valrörelsen. Men, när jag läser insändare och hör folks uttalande i nyhetsproram etc. kan jag inte låta bli. Detta 700:e inlägg blir därför färgat av min övertygelse. En moderat person som utgav sig för att vara klubbordförande i en IF metallavdelning var så irriterad över socialdemokratisk propaganda till de aktiva att han skulle motionera om ett opolitiskt fack vid nästa kongress. En sådan person utstrålar enligt mitt tycke en mycket stor okunnighet då det var LO-facken som en gång initierade det Socialdemokratiska partiet. Även Center- och Folkpartiet är sprungna ur folkrörelser och det gör mig ont att se hur Folkpartiet schabblar bort de socialliberala värderingarna. Att Alliansen har schabblat bort arbetsmarknadspolitiken så att vi i dag ställs inför en arbetskraftsbrist samtidigt som ungdomsarbetslösheten ökar tycker Anders Borg är helt naturligt. I stället för att justera vissa felaktiheter och svagheter i beprövad politik anser han och övriga i Alliansen att det är bättre att slopa den helt och på ideologiska grunder äventyra den framtida tillväxten. Åter till historielösheten. Att människor har olika uppfattningar och inställningar är ju själva demokratins kärna så jag välkomnar alla diskussioner i alla ämnen. Men när arbetslösa människor med dåliga bostäder och utbildning står och tvekar om de skall rösta på sossarna eller moderaterna då börjar jag undra om de över huvud taget har någon kunskap om de olika partiernas respektive ideologier.
Att Fp,C,S och V har förstört akutsjukvården i Västra Götaland komplicerar bilden. Men då flera av de ansvariga försvinner kanske jag skall ge S en chans till rehabilitering med Helen Eliasson i spetsen.
Och i riksdagsvalet gör jag inga chansningar. Jag röstar på Hans Olsson och hoppas på en stark S-regering. Och i nästa val vill jag i demokratins namn se varje parti driva sina egna valrörelser med klara ideologiska ställningstaganden och förhandla med varandra först efter valet.
Dessutom anser jag att de som saboterar valmöten för andra skulle åtalas för brott mot yttrandefriheten

1 kommentar:

Anonym sa...

Och dessutom bekosta lönen för poliserna som ditkommenderats!