20 juni 2011

Jag läste i Bohusläningen....

..... att det rapporterats ovanligt många kantarellfynd så här tidigt på säsongen. Nyfiken som jag av naturen är, var jag tvungen att gå min runda för att se om tecknen håller i sig även här på höga inlandet. Nu är det ju så att alla kalhyggen häromkring har reducerat lokalerna för matsvamp, men ändå hittade jag tre små gulingar. De nio rödlistade såg jag som vanligt inte ett spår av vilket styrker min teori om att det bara var överklagningstillhyggen. Långt från hemmets härd och endast iklädd T-shirt upptill började det ösregna och om jag såg ut som en dränkt katt innan jag kom hem så var det bara förnamnet. Då var det skönt med en varm dusch innan jag uppfann en ny fiskgryta att överaska Mumien med när hon utarbetad av lönearbete anlände hemmet för att sätta igång med sömnadsarbete. Här syr vi hellre om fem sittdynor än köper en ny. 

5 kommentarer:

Anonym sa...

Har du förevigat dem? Kantarellerna?

Lae i Nordtorp sa...

Som tur var hade jag inte kameran med. Då hade den väl översvämmats. Dessutom var di gule så små,så små.

Solnasnackar´n sa...

Våt som en tvättsvamp, det blev du

Anonym sa...

Jag blev också nyfiken , men kom hem med en fin midsommarbukett.
Solen värmde , regnmolnen lurade i kanten , men jag hann undan!

Lae i Nordtorp sa...

Loa!
Men jag blev inte sur ändå.