28 augusti 2011

Utan ambulans ingen vård.

Nu var det klippt igen. Efter middagsmålet satte förmaksflimret in igen. Då har jag lärt mig att man ringer 1177 för att få komma till akuten. Sedan kan man få en elkonvertering av hjärtat och en ny människa vaknar upp efter narkosen. "Ring 112 och beställ en ambulans" sa 1177. "Jag är inte så dålig" sa jag och och sparade in på allmänna medel genom att bli skjutsad av Mumien. Det skulle jag inte ha gjort för när vi kom till akuten var det ingen som tog mig på allvar och kontrollerade hur det stod till med EKG och annat. Nej är man så frisk så man inte vill åka ambulans då får man vackert sitta och vänta med värkande bröst bland influensasjuka och förkylda. Eller är det så att vi pensionärer inte är så lönsamma att vårda. Jag kräver ingen förtur men om jag var kvalificerad för ambulans kunde jag väl åtminstone få ligga på en obekväm brits medan jag väntade på vård. Två gånger bad jag att få ligga men icke. Då tänkte jag, nu går jag hem och dör på ett naturligt sätt. Innerst inne vet jag ju att jag har 30 timmar på mig att göra elkonverteringen innan jag blir förvisad till Varan och det ovärdiga liv det för med sig. Det blir Vårdcentralen i morgon och då får vi se hur fortsättningen blir. Kommer man bara in och får börja behandlingen så är ju personalen både duktiga och trevliga.

2 kommentarer:

rolf ohlson sa...

Det var illa Lae. Lider med dig. Håller tummarna för att du får en ordentlig koll och hjälp.

Solnasnackar´n sa...

Instämmer med rolf!