23 februari 2010

Vem är det som trippar på min stig.

Det var en gång tre bockar. De skulle gå till ängen för att äta sig feta.Det var den minsta bocken Bruse,det var mellanbocken Bruse och det var den stora bocken Bruse.Vägen till ängen gick över en bro. Under bron bodde ett stort troll. Först gick den minsta bocken Bruse över bron.”tripp-tripp-tripp” sa det i bron”Vem är det som trippar på min bro?”, sa trollet. ”Det är den minsta bocken Bruse, och jag ska gå till ängen och äta mig fet!” sa bocken. Då ropade trollet:”Nu kommer jag och tar dej!””Nej, ta inte mej. Jag är så liten!” sa den minsta bocken, ”Vänta lite, så kommer mellanbocken Bruse. Han är mycket större och fetare än jag.””Jaha, då väntar jag väl då”, sa trollet. Och då skyndade sej den minsta bocken Bruse över bron.Så kom mellanbocken Bruse. ”tramp-tramp-tramp-tramp” sa det i bron.”Vem är det som trampar på min bro?” skrek trollet.”Det är mellanbocken Bruse” sa mellanbocken. ”Jag ska till ängen och äta mej fet.”Nu skrek trollet:”nu kommer jag och tar dej.””Nej, vänta lite! ta inte mej! Om en stund kommer stora bocken Bruse. Han är mycket, mycket större!” sa mellanbocken.”Jaså? Ja, då väntar jag väl då” sa trollet.

Men då får han vänta för den stora Bocken Bruse äter ju borta hos Ture.

2 kommentarer:

Ingemar Pettersson sa...

Hej!
Fina bilder och kul historia. Dom har det inte så enkelt våra fyrfota vänner nu på vintern.
Vilken vinter vi har fått sen brrr.
Ha det så bra!
Mvh
Kungsfiskaren

Lae i Nordtorp sa...

A pro pos våra fyrfota Vänners matpronlem i snön. I somras hade vi ovanligt mycket fågel här varav flera som jag aldrig sett tidigare. Lyckades inte identifiera dem med hjälp av boken Europas fåglar heller. Nu i vinter är det tvärt om. Jag har aldrig haft så lite fåglar här som i år. Är det vinterns fel eller har de dragit till någon som har bättre fröutbud?