13 oktober 2010

Lights in Alingsås.

Helga och Wolfgang bjöd oss att följa med på en ljusvandring i Alingsås. Sedan många år tillbaka kommer ledande ljusdesigners från hela världen till Alingsås för att förvandla höstmörka vardagsmiljöer till spännande ljuskonstverk som förmedlar stämning och berättelser. Jag vill lova att det var en upplevelse utöver det vanliga och när vi avverkat bortåt en mil på iskalla gator och parker var det skönt med kaffe och smörgås på ett av stadens många caféer. Det här är något jag vill rekommendera alla bloggläsare. Ta en tripp till Alingsås någon kväll före sista oktober och upplev själv alla konstverken på plats. Jag hade ingen kamera med men har lånat några bilder på nätet. http://www.youtube.com/watch?v=OpCb0d7BUUo

2 kommentarer:

Solnasnackar´n sa...

Inte visste jag att Alingsås av alla platser kunde förvandlats till något så vackert.

Lae i Nordtorp sa...

Nog är det en bra idé. Flera av designers har utbildats på universitetet i Wismar. Det hade jag ingen aaning om när jag var där för några veckor sedan. Att det fanns en audioljusdesignlinje på just det universitetet. Vad jag glömde säga är att Mumien har gjort en minianläggning i Nordtorp. Så vi har ljus i linden på kvällarna. Jag skall försöka fotografera ikväll men är inte säker på att jag har utrustning för ändamålet. Det har i alla fall sänkt trafikhastigheten på vägen utanför. Men det är väl bara inledningsvis.