24 oktober 2010

Jambalaya och släktforskning.

I går var vi hos goda vänner och åt en utsökt Jambalaya. Det inspirerar till att ha Hank Williams som bakgrundsmusik när jag nu skriver vidare. Efter maten fick vi möjlighet att lyssna på en ungefär 25 år gammal bandinspelning med svärfar där han på ett möte talade om Nordtorp genom tiderna. Jag kan föräkra er att det var en upplevelse att höra de berättelser på band som vi hört i verkligheten så många gånger förr. Jag konstaterade direkt att dialekten häromkring har ändrat sig fast det inte är så länge sedan. Som mycket kunnig amatörforskare och en väldigt god berättare lyckades han trollbinda publiken med början i fimbulvintern och avslutning i de problem man brottades på åttiotalet i Sjuhäradsbygden. Han konstaterade att järnåldern var en blomstringstid här i Sandhult och att att man hade malm till att smälta i sina "Hednablästror" har vi sentida bebyggare inte svårt att förstå när vi ser det järnhaltiga vattnet som finns i stort sett i varje brunn. En hednablästra var en håla där man lade myrmalm eller rödjord tillsammans med träkol och på så sätt smälte fram järnet. En annan intressant del i hans föredrag var hur ägarbilden på de olika gårdarna här i Nordtorp sett ut från Gustav Vasas tid och fram till idag. Jag har hittat ett intressant tidningsreportage från januari 1985 som jag lovar skanna in på bloggen så fort jag får ordning på min scanner. Men då får jag väl sätta mitt hopp till högre makter eller som Kris Kristofferson säger "Lord help me Jesus"

3 kommentarer:

Anonym sa...

Han var en mycket klok och framsynt man, din svärfar. Kunnig i det mesta, amatörarkeolog, dito astronom, historieberättare, uppfinnare mm mm. Han var såväl jord-brukare som ord-brukare och ståltråd var bra till mycket. Hjälpsam och social."Världen" hade sett annorlunda ut utan honom.

Lae i Nordtorp sa...

Instämmer.

Anonym sa...

En så ömsint och vacker kommentar!
Roligt att man fortfarande minns honom med värme.Han finns alltid bland oss, liksom de andra.