10 oktober 2010

Man kan inte äga en katt!

Kommer ni ihåg Bernt Rosengrens dikt? Det gör i alla fall Ulf Wallin på Uddevalla Arbetarkommuns hemsida i en fin analys efter valet. Där lyckades han träffa flera spikhuvuden. Hur det är i det lilla perspektivet får här illustreras av Yamboree som trots upprepade förmaningar att vara snäll mot alla ändå avlivade en småvessla (Mustela nivalis) igår. Jag ville bara leka med honom sa han likt ett gammalt troll. Men det är väl inte värre än alla minkar som blir överkörda eller svälter ihjäl när så kallade djurrätts aktivister släpper ut dem ur deras burar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Katten har verkligen ett uttryck av , ja jag vill inte riktigt avslöja vad jag tänker , men han inger Respekt!
I ordets positiva bemärkelse.
Jag skulle om jag kunde , skriva en avhandling , eller en dikt om det intryck fotot ger.

Johan sa...

Själv dödade jag en katt häromdagen. Gör inte så mycket, många katter dör i trafiken så om den hade dött av en bil eller mitt luftgevär spelar inte så stor roll.