07 mars 2011

Partifunktionärer.

Som jag ser på partiarbete blir den viktigaste personen partisekreteraren. Här har Sossarna haft många karismatiska ledare genom åren. T ex. Gustav Möller, Torsten Nilsson, Sven Andersson, Sven Aspling, Sten Andersson och t o m Lars "Krull" Stjernkvist måste räknas dit.
Samtliga var personer med ett oerhört starkt engagemang och en oräddhet att driva de frågor de trodde på även om det gav dem ovänner såväl bland partikamrater som andra. Det är därför vi minns dem och i alla fall jag blev konfunderad när Mona utsåg Baylan till detta viktiga uppdrag för några år sedan. Inte för att jag har något personligt mot honom utan av den orsaken att han helt saknar utstrålning och har varit så gott som osynlig från start. Han skickade några SMS till Mumien under valrörelsen och då undrade hon vem det var. Men sedan insåg jag att det var en av Sahlins strategier att ha ja-sägare på posterna runt henne. Och det märks nu när man två veckor före kongressen inte har lyckats utse en kandidat till Sahlinefterträdare. Jag hoppas valberedningen har några förslag utöver de som presenterats i media. För om hon skall efterträdas av Östros, Damberg eller Österberg då kunde väl Mona lika gärna varit kvar? Det här visar väl också att jag inte var fel ute när jag för några månader sedan ansåg att det var politikens inriktning som skulle läggas fast innan partiledaren utses. Det kunde ju ha sammanbundits om kandidater fått presentera de program de var villiga att prioritera och de olika förslagen ställts mot varandra. Därefter kompromissats och den mest lämplige hade utsetts att forma styrkorna till valseger 2014. Det blir svårt idag när ingen vågar tala om att de är kandidater. Angående feminism, jämställdhet etc. vill jag drista mig till att ha uppfattningen att det är de mest kvalificerade och lämpliga som skall vara ledare oavsett vilket kön, läggning eller grupp de än tillhör och vilken post som än skall besättas. Om dessa kriterier är uppfyllda är det naturligtvis en fördel om de dessutom har erfarenheter som t ex. kvinnor, män, HBT-personer, handikappade, invandrare, eller från riksdag och regering.

Inga kommentarer: