03 mars 2011

Var hittar man en sådan här????

Sådana här tingestar har jag slitit ut många genom åren. Jag tycker de är suveräna att göra ren grytor och stekpannor med. Men nu är det många år sedan vi lyckades hitta nya i svenska affärer. Av en händelse hittade vi några stycken i Danmark, men senast jag var där hade inte de heller sådana antikviteter. Mitt hopp står nu till att någon av bloggens läsare vet var man kan inhandla en ny. För den på bilden här är den sista vi har kvar. Jag menar den gula och inte tändsticksasken.

4 kommentarer:

rolf ohlson sa...

Har aldrig sett någon sådan grej. Är det tvättmedel inuti?

Anonym sa...

När denna tingest var vanlig , hade man ännu inte börjat med såna dumheter som inneboende diskmedel!På den tiden fick man anstränga sig lite mer själv!

Mumien sa...

Anonym!
Finessen var ju att man kunde avslägsna grövre stekrester på ett skonsamt sätt och skölja ur den så att den var fräsch efter användning. Man kunde även lägga den i diskmaskinen så blev den som ny. Nu finns bara eländiga bollar i metall. Hur skonsamt är det? Och de där svamparna med diskmedel i ska vi bara inte tala om. De är kanske bra till glas och koppar men inte kan man diska stekpannor med dom. Diska går väl an men hur får man dom rena efter diskpannan? En riktig bakteriehärd blir det snart.

Anonym sa...

Jag fattar det hela. Dessutom har jag börjat titta efter en sån där guling. Det var bättre förr. Ju förr dess bättre.Men då hade man väl inte diskmaskin? Hur fick man den ren???